spacer.png, 0 kB
Jeigu yra būdas padaryti geriau, atrask jį (Tomas Edisonas). Jeigu yra būdas padaryti geriau, atrask jį (Tomas Edisonas). Jeigu yra būdas padaryti geriau, atrask jį (Tomas Edisonas). Jeigu yra būdas padaryti geriau, atrask jį (Tomas Edisonas). Jeigu yra būdas padaryti geriau, atrask jį (Tomas Edisonas).
Antradienis, spalio 17 d.

 

Įsidrąsines sakyti "ne" gyvenimo smulkmenoms, tu galėsi pasakyti "taip" svarbiems dalykams. Robin Sharma.

 Pratęsiant temą apie biurokratinės naštos verslui mažinimą, noromis nenoromis vėl tenka grįžti prie SODROS . Na iš tiesų, atrodo, kad šitoje pelėsiais ir kerpėmis apaugusioje kontoroje logiškai mąstančių žmonių, kurie galėtų sugalvoti ir praktikoje taikyti bent jau normalią  socialinio draudimo pranešimų pildymo ir pateikimo tvarką, nėra ir dar ilgai nebus.

 Iki šiol negaliu atsistebėti, kaip SODRA sugebėjo paleisti į gyvenimą  elektroninio draudėjų aptarnavimo sistemą. Nors ir gremėzdišką, nuolat „lūžinėjantį“, ne visą informaciją apie  draudėjus talpinantį, bet vistik, pripažinsiu, labai ir labai palengvinusį buhalterių dalią  civilizacijos produktą. Netgi iki birželio 1 d sulauksime galimybės (nors praktikoje, mano supratimu, įgyvendinti ją bus sunku) elektroniniu būdu tikslinti socialinio draudimo pranešimus, kurie per neapsižiūrėjimą ar dėl kokių nors kitokių objektyvių ir ne visai priežasčių, buvo pateikti neteisingai užpildyti. Bet... galimybę gal ir turėsime, o praktikoje vistiek laksysime į SODRĄ su prašymais leisti patikslinti duomenis apie apdraustuosius.

 Panagrinėkime pakeistas apdraustųjų valstybiniu socialiniu draudimu duomenų tikslinimo laikinąsias  taisykles.  Tikslinti valstybinio socialinio draudimo pranešimus galime tik to paprašius. Kadangi nustatytos formos, kaip tai padaryti nėra, o SODROJE sėdi žmonės, kurių fantazija labai toli siekia, bet apsiriboja  Valdybos instrukcijomis,  kurios nepasiekia eilinio draudėjo, prasideda įvairios interpretacijos, koks tas prašymas turi būti. O prašymų rūšys gali būti kelios. Tarkime, jei tikslinate pranešimą už einamąjį ataskaitinį laikotarpį, užtenka tik darbdavio rašytinio prašymo (paprastas prašymas). Tačiau jei tikslinsite pranešimą už ankstesnį ataskaitinį laikotarpį, reikės pateikti rašytinį motyvuotą  prašymą (labai didelis prašymas), kuriame reikės pagrįsti duomenų keitimo priežastis.

 Atnešus prašymą arba labai didelį prašymą, SODROJE kyla didžiulis sambrūzdis ir diskusijos, kas jame turėtų būti parašyta. Čia jau priklauso nuo inspektoriaus lietuvių kalbos mokėjimo ir supratimo bei žmogiškojo faktoriaus. Nemanykite, kad pirmas jūsų parašytas prašymas tiks SODROS specialistui. Motyvų čia neužteks, nors būtent juos tereikalauja išdėstyti pranešimų tikslinimo taisyklės. Norite to ar nenorite reikės kalbėti skaičių kalba – kiek draudžiamųjų pajamų ir nuo jų apskaičiuotų įmokų parodėte pirmajame pranešime, kiek draudžiamųjų pajamų ir nuo jų apskaičiuotų įmokų parodėte patikslintame pranešime. Akivaizdu, SODROS specialistai nemoka skaityti pranešimų, todėl jiems viską reikia surašyti motyvuotame prašyme. Maža to, reikės pateikti darbo užmokesčio žiniaraštį (nu niekaip nesuprantu, kam jis reikalingas, juk pranešime ir prašyme informuojama apie draudžiamąsias pajamas), gal net ir tabelį reikės prie visos šios rašliavos  pridėti, na dėl viso pikto, kad nepritrūktų argumentų. Žodžiu, žaidžiamas senas biurokratinis žaidimėlis, kuo daugiau popieriukų turėsiu, tuo didesnis indėlis valstybės naudai bus padarytas. Bet pažiūrėkimė, dėl ko paprastai tikslinami socialinio draudimo pranešimai. Tai paprasčiausios klaidos apskaičiuojant darbo užmokestį, perskaičiuojant jį dėl per vėlai paaiškėjusių aplinkybių (liga, pravaikšta ir pan.). Suprantu, kada tikslinamos draudžiamosios pajamos už keletą ataskaitinių laikotarpių (juk pranešimus tikslinti galima už penkerius praėjusius metus), įtariant, kad yra siekiama pasididinti socialinio draudimo išmokas, SODROS specialistams turėtų būti suteikta teisė reikalauti iš draudėjo papildomų dokumentų. Tačiau dėl to neturėtų būti apsunkinamas patikslintų pranešimų priėmimas. Na neturi šiais laikais mokesčių mokėtojas, kaip mokinukas stovėti prie pareigūno durų  su prašymu leisti jam ištaisyti padarytas klaidas. Kaip ir pareigūnas, išlaikomas iš mokesčių mokėtojų pinigų, neturi švaistyti laiko tokiems beprasmiškiems sprendimų leisti mokesčių mokėtojui pasitaisyti ar to neleisti rašymams.


Nenuostabu, kad SODRA ant bankroto slenksčio. SODROS specialistai „nemato“, kada yra akivaizdžiai sukčiaujama, norint gauti didesnes išmokas, nors tai turėtų būti viena iš jų funkcijų. Matyt, jokia Valdybos instrukcija nenurodo ir nepaaiškina, kaip tuos dalykus galima matyti. Pagrindinė SODROS funkcija kaip buvo prieš metus, taip yra  ir dabar – delspinigių centukų skaičiavimas ir kruopštus bereikšmių popieriukų ir parašų rinkimas, čia valdyba matyt yra atidirbusi su instrukcijomis.
Pabaigai šviesos spindulėlis iš Saulėtekio komisijos posėdžio, įvykusio 2010-03-08 d. Numatyta, kad patikslinti pranešimai (kalbama apie pranešimus teikiamus SODRAI) taip pat galės būti teikiami naudojant EDAS, nereikalaujant prašymų ar aiškinamųjų raštų.

Didžiai gerbiami SODROS specialistai, padėkite savo valdybos instrukcijas į šalį ir pasistenkite suprasti, kad prašymo parašymas ir pasirašymas yra tik formalumas. Esmė yra, ar draudėjas iš tiesų suklydo, ar bando sukčiauti.


Linkiu, kad šituose plėšiniuose kada nors sužaliuotų medelis.

 

Angelė,

2010-05-19

 

 
spacer.png, 0 kB
Ar Lietuvoje didelė mokestinė našta?
 
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
spacer.png, 0 kB
  spacer.png, 0 kB